De Inspectie van het Onderwijs signaleert in een recent peilingsonderzoek (schooljaar 2022-2023) een forse daling in de kennis van groep 8-leerlingen op het gebied van aardrijkskunde en geschiedenis. Ook topografische kennis – met name van Nederland en Europa – is verslechterd ten opzichte van de vorige meting in 2008. Slechts een klein deel van de herhaalde opgaven wordt nu beter gemaakt. Dit meldt de Inspectie van het Onderwijs op de website.
Daarnaast blijken leerlingen moeite te hebben met onderzoeks- en denkvaardigheden die vragen om het analyseren van bronnen, bijvoorbeeld over klimaatverandering of historische ontwikkelingen. Deze vaardigheden zijn voor het eerst onderzocht en blijken lastiger dan feitelijke kennisvragen.
Weinig interesse, gebrek aan samenhang
Hoewel leerlingen de vakken aardrijkskunde en geschiedenis niet als moeilijk ervaren, is hun betrokkenheid laag. Op ongeveer 60% van de scholen worden deze vakken geïntegreerd aangeboden binnen brede thema’s of gekoppeld aan burgerschap of taal. Toch ontbreekt vaak een samenhangende aanpak, en worden leerlingresultaten nauwelijks gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl