03:56
29 april 2024

Ombudsman: overheid moet eerder en vaker praten met gedupeerde burgers

Ombudsman: overheid moet eerder en vaker praten met gedupeerde burgers

Overheidsinstanties schieten tekort bij de ‘hersteltrajecten’ die bedoeld zijn om burgers en ondernemers te helpen na fouten van de overheid. Zo is er te weinig aandacht voor de behoeften van gedupeerden, stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een rapport.

Wanneer burgers de dupe zijn geworden van fouten van een overheidsinstantie, kan de overheid besluiten om een hersteltraject te starten. Zo’n traject is er bijvoorbeeld voor gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire en voor burgers die schade hebben door de gaswinning in Groningen. Ombudsman Van Zutphen onderzocht tien van dit soort procedures en is zeer kritisch over de gang van zaken.

Bij het opzetten van dit soort trajecten wordt bijna nooit gesproken met gedupeerden of hun belangenorganisaties, concludeert de ombudsman. Terwijl zij volgens hem juist graag hun verhaal kwijt willen. “Overheidsinstanties weten hierdoor nauwelijks wat de behoeften van de gedupeerden zijn.”

Lees verder via nos.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *