Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor leidinggevenden? Zij werken weliswaar minder of helemaal niet met kinderen maar staan toch regelmatig voor een pedagogisch dilemma.
Willen helpen zit in onze natuur
De kinderopvang typeert zich uiteraard door het grote percentage vrouwen in de branche. En niet zomaar een stel dames bij elkaar. Nee, hele behulpzame dames. Om in de kinderopvang te kunnen werken hebben zij uiteraard een groot empathisch vermogen, zijn ze sensitief maar hebben ze ook een bijna onweerstaanbare drang om te helpen. Ze smullen ervan als iemand zich met een probleem bij hun meldt, want dan kunnen zij advies geven of een oplossing aandragen en daarmee de ander verder helpen. Of in ieder geval denken dat zij hierdoor iets ermee kunnen bereiken.
Lees verder via tobekinderopvang.nl
Meer leren van Thecla Goossens, Loes van Wessum en Bregje Spijkerman over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 21 april.
U kunt ook eerst het introductie seminar volgen op 6 april getiteld ‘Pedagogisch Leiderschap – Leiding geven aan een lerende organisatie’ met Dr. Loes van Wessum.
Leren over doelgericht ontwerpen en inrichten van uw kinderopvang, basisschool en IKC? Kom 31 naar Rudolf Magnus in Utrecht en leer van Yvette Vervoort, Buro8020, Ineke Oenema, lector Early Childhood aan NHL Stenden Hogeschool, Joost Hillen, architect, j2o Architectuur, Simone Sorber, pedagogisch interieur ontwerp, Martin van Rooijen, pedagoog en promovendus, Universiteit voor Humanistiek te Utrecht en Carlijn Kramer, Projectmanager / adviseur Huisvesting & Vastgoed at Twynstra Gudde