Onze economie wordt langzaam maar zeker overgenomen door het toezichtskapitalisme, zegt Shoshana Zuboff. In The Age of Surveillance Capitalism beschrijft ze een beklemmende wereld waarin techbedrijven als Google en Facebook ons gedrag niet alleen weten te voorspellen, maar ook gaan bepalen.
In april 2002 stuitten datawetenschappers van Google op iets vreemds. Bij het bestuderen van de zoekopdrachten van de dag ervoor zagen ze dat de meest gegoogelde vraag van de voorgaande 24 uur een obscure wetenswaardigheid betrof: wat is de meisjesnaam van Carol Brady, televisiepersonage uit de jaren zeventig-show The Brady Bunch? Hun verbazing nam toe met de ontdekking dat de search over een periode van vijf uur elke achtenveertig minuten een piek vertoonde. Nader onderzoek wees uit dat de uitschieters samenvielen met een uitzending van de razend populaire quiz Who Wants to Be a Millionaire? Omdat het programma in de Verenigde Staten in vijf tijdzones werd uitgezonden, leidde de quizvraag elk uur opnieuw tot een stortvloed van nieuwe zoekopdrachten. De ontdekking sloeg in als een bom. Oprichters Sergey Brin en Larry Page zagen voor het eerst dat Google niet alleen een search engine, maar ook een potentiële voorspellingsmachine was, en kregen hierdoor een nieuwe roeping: het commercialiseren van de profetische kracht van de zoekopdracht.
Lees verder via managementboek.nl
Meer leren? Kom 27 november naar ‘De Veiligheidstafel Live 2019 – Big Tech: Digitale Gangsters?’ Met o.a. prof. Bob Hoogenboom (Nyenrode Business Universiteit), Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66), Jochem de Groot (Microsoft) en dr. Marc Schuilenburg (VU Amsterdam). Zie de website van het Haags Congres Bureau.