01:52
19 december 2024

Expired: Draaiboek gedragsverandering – ‘Gedragsverandering is een project van lange adem’

Expired: Draaiboek gedragsverandering – ‘Gedragsverandering is een project van lange adem’

Gedragsbeïnvloeding kan een succesvol middel zijn om de veiligheid in bijvoorbeeld een uitgaansgebied te verhogen. Hoe je dat succesvol inzet, maar ook wat juist níet werkt, staat beschreven in het ‘Draaiboek Gedragsverandering’ van de Utrechtse onderzoekers Reint Jan Renes en Sander Hermsen.

Er wordt van alles uit de kast gehaald om het gedrag van mensen te veranderen: humor, celebrities, nudging en veel (te veel) informatie. Gedragsverandering is een actueel onderwerp: jongeren moeten minder drinken, autorijders voorzichtiger rijden, medewerkers stressvrijer werken. Bij de overheid, maar ook in het bedrijfsleven worden (reclame)campagnes, acties, (digitale) producten en online toepassingen ontworpen. Met wisselend succes.

Wetenschappers Sander Hermsen en Reint Jan Renes laten in een levendige mix van concrete voorbeelden en de nieuwste inzichten zien hoe gedragsbeïnvloeding echt werkt. Wat maakt wel en wat maakt niet een effectieve campagne, product of dienst?

Hun model, Persuasive by Design, is al in een groot aantal organisaties met succes toegepast. Dit boek is voor iedereen die wat te winnen heeft bij gezonder, veiliger, duurzamer of efficiënter gedrag.

Renes en Hermsen zijn beide verbonden aan de Hogeschool Utrecht. Ze laten in hun boek zien hoe je gedragsverandering succesvol teweeg kunt brengen door middel van campagnes, producten en diensten. Daarbij baseren ze zich op wetenschappelijke kennis.

Bestellen bij : Managementsboek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *