05:56
22 december 2024

Desinformatie, wantrouwen, AI: hoe zit het met de toekomst van journalistiek? Mediakenners delen hun visie

Desinformatie, wantrouwen, AI: hoe zit het met de toekomst van journalistiek? Mediakenners delen hun visie

Metro bestaat 25 jaar (hieperdepiep!) en we veranderden de afgelopen tijd van de vertrouwde treinkrant naar deze online nieuwswebsite. Want dat medialandschap en de journalistiek blijft nu eenmaal in razendsnel tempo bewegen. Maar hoe ziet het nieuws en onze mediaconsumptie er over nog eens 25 jaar uit? Vier mediakenners delen hun visie over de toekomst van de journalistiek.

Technologische ontwikkelingen, desinformatie, van print naar online, bezuinigingen, verdienmodellen, AI en de hele reutemeteut. Het medialandschap kent nogal wat uitdagingen en ontwikkelingen. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek deed eerder onderzoek en schetste een scenario tot 2035.

Mediakenners delen hun visie
Metro sprak met vier mediakenners over hun verwachtingen, zorgen en visie op de journalistiek. Eén daarvan is Yael de Haan (47). Ze is lector kwaliteitsjournalistiek en digitale transit aan de Hogeschool Utrecht en bijzonder hoogleraar lokale publieke omroep aan de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens haar moet de journalistiek zich meer dan ooit bewijzen. „De complexe dossiers in onze samenleving vragen om goede journalistiek. Het is niet meer vanzelfsprekend dat we de krant lezen of het journaal kijken. De journalistieke rol verandert.”

Door de komst van het internet is de journalistiek volgens De Haan niet meer de ‘alleskenner’. „Toch hebben we in deze samenleving een orgaan nodig dat het debat of gesprek onafhankelijk kan faciliteren. Dat kunnen de politiek, Google of Facebook namelijk niet. We hebben iemand nodig die het publieke debat faciliteert en context geeft. Zodat dat gesprek niet alle kanten op schiet en verstrengeld raakt met bepaalde belangen en machten.”

Onderzoeksjournalist
Onderzoeksjournalist Sebastiaan Bromersma (37) verdiept zich voor Follow the Money regelmatig in de digitale technologie, big tech, data algoritmes en AI. Hij ziet in Nederland een journalistieke trend die ook internationaal gaande is. „Meer media investeren in onderzoeksjournalistiek. Oftewel een ander type verhalen waar meer tijd voor wordt uitgetrokken. Door de komst van AI en het reproduceren van allerlei informatie, wordt veel informatie bij elkaar geveegd. Ik denk dat de vraag naar onderzoeksjournalistiek daarom groter wordt, zodat we zeker weten dat de informatie klopt, goed is uitgezocht en je onderzoek kunt verifiëren. Zeker in een tijd waarin er heel veel desinformatie is.”

Lees verder via metronieuws.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *