Met de komst van meer inwoners met een migratieachtergrond staan ook leraren voor een nieuwe uitdaging: hoe zet je de moedertaal van je leerlingen in voor taalrijk onderwijs? Ongeveer een kwart van de Nederlanders spreekt thuis een andere taal, blijkt uit onderzoek van het CBS. Dit meldt Stenden Hogeschool op de internationale dag van de moedertaal.
21 februari is de internationale dag van de moedertaal. De laatste jaren wordt er anders naar meertalige leerlingen gekeken, zegt associate lector Mirjam Günther van het lectoraat Meertaligheid en geletterdheid van NHL Stenden: “Voorheen was er vaak wat negatieve aandacht voor. Men sprak van een taalachterstand of een taalkloof. Gelukkig wordt er steeds meer gekeken naar de voordelen van het spreken van meerdere talen.”
Taalrijkdom
Volgens Günther werd vroeger de nadruk gelegd op het spreken van Nederlands. “Nu weten we dat een leerling met een andere moedertaal juist een taalrijkdom heeft. En dus sluit tegenwoordig de ene taal de andere niet uit maar kunnen ze naast elkaar bestaan én elkaar versterken. Door positieve aandacht te geven aan alle talen van kinderen groeit hun zelfvertrouwen en de motivatie om te leren.”
Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl
Op zoek naar inspiratie voor je team op de basisschool, kinderopvang of IKC? En hoe je daarbij klantenergie, medewerker-energie en kind-energie benut? Kom 15 maart naar Utrecht voor de Nationale Directeurendag Kinderopvang & Basisonderwijs 2022 – Energieke Klantgerichte Organisaties georganiseerd door het Haags Congres Bureau en ondersteund door BMK en VNK.