In één van mijn vorige blogs schreef ik over mijn uitgangspunt als het gaat over sociale media: alles is of wordt openbaar. Vandaag schrijf ik over mijn tweede uitgangspunt: alle informatie op sociale media is niet waar. Gisteravond tijdens een training voor informatiemanagers kreeg ik veel bijval voor dit uitgangspunt. Uiteraard, want informatiemanagers zijn verantwoordelijk voor de gevalideerde en geverifieerde informatie binnen (crisis)organisaties. Ik geef twee voorbeelden om dit te duiden.
Vorige week nam een deelnemer aan een sociale media training de proef op de som. Hij testte mij, door mij vlak voor de training een Linkedin uitnodiging te sturen onder de valse naam Udo Janssen. De uitnodiging bevatte geen persoonlijke boodschap en het profiel geen foto. Dit is voor mij per definitie een reden om de uitnodiging niet te accepteren. Kort daarna stuurde hij ook de andere deelnemers aan de training een uitnodiging om te verbinden op Linkedin, vanuit deze zelfde Udo Janssen, maar dit keer met mijn profielfoto erbij geplaatst (zie foto boven deze blog). Hij had snel mijn foto geknipt en geplakt als profielfoto van Udo Janssen. Gelukkig waren de deelnemers alert en zagen ze dat naam en foto niet klopten, en hebben zij de uitnodiging niet geaccepteerd. Hiermee was de boodschap echter wel in 1 keer duidelijk: wees zorgvuldig in het omgaan met alle informatie op sociale media.
Lees verder via Roy Johannink – Alle informatie op social media is niet waar