Uit onderzoek van het Mulier Instituut onder coördinatoren en docenten van opleidingen blijkt dat er veel meer aandacht moet komen voor beweging. Dit kan bijvoorbeeld door het thema op te nemen in de visie, het een vaste, prominente plek in het lesaanbod te geven en de verbinding met de praktijk te vergroten. Deze aanbeveling werd gedaan met de gezondheid van kinderen in het achterhoofd. Belangrijkste doel: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om beweging bij kinderen aan te moedigen. Hier zouden zij tijdens hun opleiding al vaker en structureler mee bezig moeten zijn.
Op dit moment heeft ‘bewegen’ geen vaste plek binnen de opleiding. En dat is wel nodig want voldoende beweging draagt bij aan gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Volgens het Mulier Instituut wordt het tijd dat het curriculum zich ook naar deze bevinding gaat vormen. In de vakken of stages heeft het thema nu nog vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van lichaamsbeweging en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.
Lees verder via kinderopvangtotaal.nl
Meer leren over het ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.