AMBER Alert lanceert naar aanleiding van de Dag van het Vermiste Kind een internationale preventiecampagne tegen digitaal kinderlokken oftewel online grooming. Dit doen ze in samenwerking met de Nederlandse politie en de Europese politiegroep voor vermiste personen (PEN-MP). Het doel van de campagne, die in meer dan twintig landen wordt verspreid, is om tieners ervan bewust te maken dat online interacties, hoe onschuldig ze ook lijken, soms nare gevolgen kunnen hebben. Hoewel online grooming zelden tot een vermissing leidt, werd er afgelopen juni nog een AMBER Alert uitgestuurd voor een twaalfjarig meisje dat slachtoffer werd van digitaal kinderlokken.
De ‘#GeefJezelfNietBloot’-campagne bestaat uit een preventiefilmpje waarin simpele, maar belangrijke, tips aan tieners worden gegeven om zich te beschermen tegen online groomers. Deze vuistregels zijn tot stand gekomen in samenwerking met experts van de politie.
‘Het is belangrijk dat kinderen leren om alert te zijn. Zo’n groomer gaat soms zo geslepen te werk, dat het moeilijk is hen te herkennen. Juist daarom is het goed dat kinderen weten wat ze online beter wel of juist niet kunnen doen. Op die manier kunnen zij zichzelf beschermen en is het lastiger voor de groomer om toe te slaan’, zegt Lidewijde van Lier, zedenspecialist van de politie.
Lees verder via politie.nl