Een écht gesprek over wat er speelt in een buurt. Dat levert schatten aan informatie voor het opstellen van een vitaliteitsagenda. Plus veel meer betrokkenheid van bewoners en verbinding tussen actieve organisaties in een gebied. Apeldoorn maakt vitaliteitsagenda’s voor alle buurten. Tom Brands, gebiedsmanager Binnenstad, en Daniël Vossebeld van Eurus vertellen hoe ze daarbij een vitaliteitsscan inzetten.
Ruim 500 gesprekken met bewoners, bijna 200 online reacties, tientallen diepte-interviews met ondernemers en wijkprofessionals en peilingen bij bezoekers. Dat is input voor de vitaliteitsscan die is uitgevoerd in de Apeldoornse binnenstad. In combinatie met bestaande gemeentelijke plannen resulteert dit in een vitaliteitsagenda waarin staat wat alle betrokkenen gaan doen om de leefbaarheid en de veerkracht in de binnenstad te stimuleren. Ook voor andere stadswijken en omliggende dorpen zijn vitaliteitsagenda’s opgesteld of in de maak. Dit sluit aan op de vitaliteitsaanpak van de gemeente Apeldoorn. “Een vitaliteitsagenda biedt inzicht in de vraag met welke wensen uit het gebied we als organisaties aan de slag gaan”, zegt gebiedsmanager Tom Brands. “Er staat voor de komende tien jaar wie wanneer wat doet. Het betreft zowel fysieke als sociale opgaven en maatwerk per gebied.”
Verhalen ophalen
Het opstellen van zo’n vitaliteitsagenda begint met een vitaliteitsscan, een methode van adviesbureau Eurus. Het begint met het verzamelen van harde data over een buurt. Maar omdat dergelijke kale cijfers lang niet alles zeggen, worden ze getoetst en aangevuld met zachte data: verhalen van de mensen om wie het gaat, die er wonen en werken. De deskresearch vormt de basis voor een vragenlijst aan de hand van thema’s, zoals sociaal, veiligheid, duurzaamheid, openbare ruimte en mobiliteit. De thema’s zijn voor elke buurt anders, want elke buurt is uniek. “Het is belangrijk om de vragen open te formuleren en mensen geen woorden in de mond te leggen”, zegt Vossebeld. “Vraag je naar hondenpoep, dan krijg je daar geheid klachten over.”
Het opstellen van zo’n vitaliteitsagenda begint met een vitaliteitsscan, een methode van adviesbureau Eurus. Het begint met het verzamelen van harde data over een buurt. Maar omdat dergelijke kale cijfers lang niet alles zeggen, worden ze getoetst en aangevuld met zachte data: verhalen van de mensen om wie het gaat, die er wonen en werken. De deskresearch vormt de basis voor een vragenlijst aan de hand van thema’s, zoals sociaal, veiligheid, duurzaamheid, openbare ruimte en mobiliteit. De thema’s zijn voor elke buurt anders, want elke buurt is uniek. “Het is belangrijk om de vragen open te formuleren en mensen geen woorden in de mond te leggen”, zegt Vossebeld. “Vraag je naar hondenpoep, dan krijg je daar geheid klachten over.”
Na de grondige voorbereidingen begint het échte werk. Zo ook in de Apeldoornse binnenstad. Huis aan huis wordt ter aankondiging een ansichtkaart verspreid en kort daarop bellen medewerkers van Eurus aan om in gesprek te gaan. Wie niet thuis is, kan een afspraak maken of online reageren. Een QR-code op de ansichtkaart wijst de weg naar een speciale website. In de startfase staat daarop een swipe-app: een tool om te reageren. Gaandeweg is de site aangevuld met alle ideeën, de terugkoppeling en het eindrapport van de vitaliteitsscan.
Lees verder via platform31.nl