Welke vragen spelen er over LVB-jongeren en criminaliteit?
Voorafgaand aan de leerkring werd aan de deelnemers gevraagd om een aantal verwachtingen te schetsen die gedurende de dag besproken konden worden. Hieruit zijn de volgende punten naar voren gekomen:
- Hoe herken ik een jongere met een LVB: zijn er nieuwe inzichten? Hoe kan je het beste het niveau en de emoties van de jongere toetsen?
- Hoe wordt voorkomen dat LVB-jongeren crimineel worden?
- Praktische handvaten voor het omgaan met LVB-jongeren op straat. Hoe prik je door de ‘straattaal’ heen? Hoe vindt je aansluiting bij deze doelgroep?
- Hoe zit het met de nazorg bij PIJ-maatregel en wat als een jongere de 18-jarige leeftijd heeft bereikt: veelal vallen kaders weg. Hoe houd je ze in beeld?
IQ score zegt niet alles
Jolanda Douma verzorgde de theoretische inleiding van de leerkring. Zij is onderzoekscoördinator bij het Landelijk Kenniscentrum LVB en docent aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Ze ging in op de kenmerken van jongeren met een LVB en welke elementen bijdragen aan crimineel gedrag onder deze jongeren.
Lees verder via Platform31 – Verslag leerkring Jeugd & veiligheid 2016: LVB-jongeren en criminaliteit