04:18
11 september 2025

UWV wil éérst begrijpen, dan pas handhaven

UWV wil éérst begrijpen, dan pas handhaven

Cliënten van UWV houden zich niet altijd aan de regels voor een uitkering. Vaak onbedoeld, zo blijkt ook weer uit recent onderzoek van de uitkeringsinstantie. Door een gebrek aan informatie of vaardigheden bijvoorbeeld, of door een misverstand. Vanuit dit inzicht wil UWV voorkomen dat mensen de regels overtreden. Ook willen ze handhaven met een menselijke maat. Gedragswetenschapper Michiel Kuik vertelt hoe.

“Lange tijd ging UWV uit van een behoorlijk zelfredzame burger”, vertelt Michiel Kuik, gedragswetenschapper bij de directie Handhaving van UWV. “De gedachte was: als wij helder en duidelijk over de regels communiceren, dan weet de cliënt waar hij aan toe is en volgt hij de regels wel. Dus wie dan een regel overtreedt, is niet gemotiveerd genoeg om het juiste te doen. In zo’n geval handhaafden we door bijvoorbeeld een waarschuwing of een boete te geven, en door mensen het bedrag terug te laten betalen. Maar de afgelopen jaren hebben we ons beeld bijgesteld. We zien dat er grenzen zijn aan wat cliënten kunnen. Niet iedereen is even goed in staat om regels altijd op te volgen.”

UWV en regels

UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) is een zelfstandig bestuursorgaan dat in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zorgt voor uitkeringen bij onder andere werkloosheid (WW), arbeidsongeschiktheid (WIA) en de Ziekte (ZW). Cliënten met zo’n uitkering krijgen met verschillende regels te maken. Zo moeten ze doorgeven welke inkomsten ze hebben en of ze vrijwilligerswerk doen. Ook moeten ze op tijd een vakantie doorgeven en veranderingen in hun leefsituatie melden. Wie een WW-uitkering krijgt, moet bovendien sollicitatieactiviteiten doorgeven. Daarnaast ondersteunt UWV cliënten bij het zoeken naar werk of re-integratie.

Lees verder via toezine.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *