De inspectie gezondheidszorg en Jeugd (igJ) wil het perspectief van patiënten
meer betrekken bij haar toezicht. Burgermeldingen geven de inspectie inzicht in
dit patiëntenperspectief. Patiënten die klachten melden willen dat het probleem
dat zij melden zich niet herhaalt, maar het overgrote deel van die meldingen
wordt niet nader onder- zocht door de inspectie. Daarnaast worden meldingen
met een klinisch aspect veel vaker onderzocht dan organisatorische of
communicatieve problemen. Bij meldingen van patiënten gaat het niet
noodzakelijkerwijs om het afwijken van de professionele richtlijnen met schade
als gevolg. Als de inspectie kwaliteit van zorg door het perspectief van de
patiënt wil bekijken, kan zij het beeld dat de patiënt hun aanreikt serieuzer
nemen. Het patiëntenperspectief suggereert dat het voor de inspectie van
belang is meer aandacht te besteden aan organisatorische factoren, relationele
aspecten en andere aspecten van de gezondheidszorg, naast de medisch
professionele normen.
Lees verder via postprint.nivel.nl
Meer leren over perspectieven op toezicht? Kom naar het door het Haags Congres Bureau georganiseerde Nieuwspoort Seminar Toezicht in Transitie 2018 op 30 november in Den Haag met oa prof. dr. Ian Leistikow (Erasmus, IGJ).