Het beroep van schoolleider is in de afgelopen jaren flink veranderd; er zijn meer taken en verantwoordelijkheden bij gekomen dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Arbeidsmarktplatform PO, uitgevoerd op verzoek van de cao-tafel primair onderwijs, waarin onder andere CNV vertegenwoordigd is.
Schoolleiders voeren hun vak met passie en trots uit. Ze waarderen vooral de autonomie en de maatschappelijke impact van hun werk, blijkt uit de resultaten. Wel is er een grote roep om meer ondersteuning.
Onderzoek Werkcontext Schoolleiders
Het uitgevoerde onderzoek Werkcontext Schoolleiders was een afspraak in het Onderhandelaarsakkoord cao PO 2023 – 2024. Het doel was om inzicht te krijgen in de aantrekkelijkheid van het beroep van de schoolleider. In het onderzoek is gekeken naar de verwachtingen van schoolleiders van hun functie. Hoe kunnen ze hun werk goed doen, welke ondersteuning krijgen ze daarbij en welke ondersteuning vinden zij (nog) noodzakelijk? Hoe kijken anderen (schoolbestuurders, leraren, experts) naar de functie van schoolleider en wat daarvoor van belang is? Met dit onderzoek is de gehele context van het schoolleidersvak in kaart gebracht. Hiermee willen we aanknopingspunten vinden om het beroep aantrekkelijker te maken. Dit kan helpen bij het terugdringen van het schoolleiderstekort.
Lees verder via cnv.nl