Het is volslagen bizar. In een land waar op grote schaal drugs via zee binnenkomen (google maar eens op “narcostaat Nederland”). Waar ongelukken op het water dagelijkse kost zijn en er regelmatig gevaarlijke overtredingen en vermissingen worden gemeld. In dat land wil de leiding van de waterpolitie af! Ga maar na: Bij de vorming van de Nationale Politie kwamen we bij dienst Infra. Dezelfde dienst als het spoor en de weg dus. Met alle respect, maar welke collega heeft de zeebenen of überhaupt de kennis van het water en de vaart om daar kwalitatief politiewerk uit te voeren? Dat bedoel ik. Het nautische, de scheepvaart, is een specialisme. Kan iemand mij dan uitleggen waarom juist dat specialisme de afgelopen jaren uit het gros van de nieuwe functies is gesloopt? Onze ‘vloot’ is nog maar 19 grote boten sterk. Op 523 km kuststrook! Met 7.645 km2 binnenwater. En dan zijn er krap 170 politiemensen, waarvan maar enkele tientallen een scheepvaartfunctie mogen behouden. Hoe kun je nog uitvaren als vrijwel niemand de geschikte papieren heeft? En hoe kom je nog terug met je boot als die ene schipper aan boord onwel wordt? Dat risico kun je niet nemen. Dat risico zal men niet nemen. Mijn stelling is dan ook dat de leiding van de waterpolitie af wil. De dienst is te duur en met een klein politiebudget moet ergens worden gesneden. Wat op zee gebeurt (ver buiten het zicht) en welke gevolgen dat kan hebben, valt niet op. Wij voeren inmiddels voor de 2e keer actie. Maar het doet de media niets en het doet de burger niets. Zolang niemand protesteert, kan de politietop de dienst langzaam af laten drijven. Tot die uiteindelijk verdwijnt achter de horizon.
Lees verder via Politievakbond ACP