Onderwijs is een investering in het verdienvermogen van individu en samenleving, heeft brede opbrengsten en is een kwestie van beschaving. De Onderwijsraad adviseert regering en parlement om de besluitvorming over onderwijs binnen de rijksbegroting te baseren op deze drie overwegingen. Op dit moment worden uitgaven aan onderwijs vooral beschouwd als kosten zonder opbrengsten. Inzicht in kosten én opbrengsten leidt tot beter onderbouwde politieke besluiten over uitgaven aan onderwijs. Dat meldt de Onderwijsraad.
Al lange tijd leeft bij politici en beleidsmakers de wens de opbrengsten van onderwijs inzichtelijk te maken, zodat deze kunnen meewegen in de besluitvorming over de rijksbegroting. De ontwikkeling van indicatoren voor brede welvaart door de Nederlandse planbureaus is hiertoe een eerste aanzet.
Drie overwegingen hanteren
De Onderwijsraad adviseert drie overwegingen te hanteren bij de besluitvorming over onderwijs in de rijksbegroting. Onderwijs is een investering in het verdienvermogen van het individu en de samenleving en genereert brede opbrengsten voor beide. Daarnaast is besteding van publieke middelen aan onderwijs een kwestie van beschaving.
Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl