Het starten van een nieuwe treindienst tussen Groningen en Parijs is nog geen gelopen race. De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) alsnog onderzoek gaat doen naar de economische gevolgen van de verbinding.
Arriva maakte afgelopen zomer bekend plannen te ontwikkelen voor een rechtstreekste treindienst tussen Groningen en Parijs. Eerder liet de ACM weten de economische toets niet te kunnen doen.
Arriva wil vanaf de zomer 2026 dagelijks een treindienst aanbieden tussen Groningen en station Gare de Nord, bij Parijs. Onderweg stopt de trein in Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Behalve Arriva ziet ook het (onbekende) bedrijf Heurotrain de verbinding zitten.
Impact van nieuwe treindienst
Maar NS wil weten wat de economische impact is van de nieuwe treindienst, meldt RTV Noord. Vooral het binnenlandse deel zou kunnen gaan concurreren met de treindiensten van NS.
Lees verder via rtvdrenthe.nl
Meer weten over toezicht in verbinding? Kom naar de wegens succes herhaalde HCB Seminars Toezicht in Transitie 2024 – Toezicht in verbinding die starten op 11 april 2024 in Den Haag en zijn georganiseerd door het Haags Congres Bureau.
In de HCB Seminarreeks Toezicht in Transitie 2024 gaat het dit najaar om de verbinding met de omgeving:
- Toezicht in de omgeving – Relaties met Europees recht en met interne toezichthouder
- Toezicht met de omgeving – Burgers en bedrijven betrekken
- Toezicht voor de omgeving – Verantwoorde inzet van technologie
Sprekers zijn Esther Versluis, Universiteit Maastricht, Meike Bokhorst, Universiteit Utrecht en WRR, Bart Snels, Inspectie belastingen, toeslagen en douane (spreker ovb), Gijs van Maanen, Tilburg Institute for Law, Technology and Society, Frans van Bruggen, DNB, UU en NSOB, en Paul van Dijk, zelfstandig adviseur.
Meer informatie vindt u hier.