Het Nederlandse spoor is niet goed voorbereid op dreigingen als sabotage en cyberaanvallen en de stijgende vraag naar militair vervoer. Dit blijkt uit een nieuw adviesrapport dat het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) vandaag overhandigt aan demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu.
Uit het rapport blijkt dat het Nederlandse spoornetwerk voor een grote uitdaging staat. Jarenlang lag de focus op efficiëntie, punctualiteit en kostenbeheersing, waarbij slecht weer en technische storingen de voornaamste uitdagingen waren. Die aanpak is volgens dit rapport niet langer toereikend. Fysieke sabotage, cyberaanvallen en hybride dreigingen zijn reëel geworden en ook de kans op ernstige incidenten groeit.
Sabotage
De kabelbrand nabij Schiphol tijdens de NAVO-top van juni en verschillende pogingen tot cybersabotage laten die kwetsbaarheid van het spoor zien.
Daarom adviseert het OFL om cameradetectiesystemen te ontwikkelen die verdacht gedrag direct signaleren, de beveiliging bij kritieke locaties te verbeteren en in antidronemaatregelen te investeren.
Lees verder via nos.nl
Leren hoe je de veiligheid en leefbaarheid in uw gemeente verbetert? Kom dan naar de HCB Seminarreeks Topsprekers in Veiligheid 2025, die plaatsvindt 12 november en 26 november. In twee middagsessies komen aan bod: Protest en polarisatie, Cybercrime en ondermijning, Onbegrepen gedrag en Migratie, mensenhandel en arbeidsuitbuiting. Kijk voor meer informatie en inschrijving op haagscongresbureau.nl. Met onder andere prof. dr. Alette Smeulers (Rijksuniversiteit Groningen), Hans Moors (partner van EMMA) en Dr. Ruben Timmerman (onderzoeker Erasmus Universiteit Rotterdam).