06:10
25 september 2022

Leerlingen kijken zelf hoe een team beter kan worden – Interview met Willy Wijnands

Leerlingen kijken zelf hoe een team beter kan worden – Interview met Willy Wijnands

Teaming in het onderwijs – Willy Wijnands – Eduscrum

Eigenwijs gedrag op school wordt meestal toegeschreven aan kinderen. Maar Willy Wijnands is een eigenwijze leraar. Hij is ervan overtuigd dat onderwijs beter kan. En hij laat het ook zien. Zijn leerlingen scoren gemiddeld 10-20% hoger en zijn zo’n vier tot zes weken eerder klaar. Het geheim? “De leerlingen zorgen gezamenlijk voor positieve teams waarin ze zelfstandig werken. En ik coach hen daarin.” Interview met een bevlogen professional die dit najaar met pensioen gaat als docent. En als leraar verder gaat……

Zelforganiserend leren
“Ben jij een leraar?”, vraagt Wijnands, elk van ons even aankijkend in het begin van het gesprek, met een glimlach. “Nee”, antwoorden we. “Jawel”, zegt de energieke zestiger. “Iedereen is leraar maar niet iedereen is docent. Een docent is opgeleid om te doceren en heeft daarvoor de juiste diploma’s behaald. Een leraar helpt mensen om te leren. En ik weet zeker dat mijn leerlingen veel van jullie kunnen leren”. De toon is gezet.

Wat volgt is een pleidooi voor zelforganiserend leren waarbij coaching gericht is op activeren van positieve energie in een psychologisch veilige setting, op ontwikkelen van proactiviteit en waarin progressie centraal staat. Elke dag weer.

21st Century Skills
Tijdens een zomerse barbecue in 2011 met familie en vrienden, wijst iemand Willy op de Scrum-methode. “De hele aanpak paste op een A4-tje. Ik raakte gefascineerd door het idee dat we het onderwijs eindelijk konden aanpassen aan de 21e eeuw. Met Scrum, een manier waarop je goed kunt samenwerken om in korte tijd je doelen te halen, kreeg ik gereedschap in handen om zelf actief aan de slag te gaan met vernieuwing in het onderwijs. Een aanpak waarin samenwerken in teams centraal staat. Ik zag het al helemaal voor me: aan de slag met 21st Century Skills, met de vier C’s: collaboration, communication, creativity en critical thinking. Ik ben het gaan uitproberen met een klas en toen dat aansloeg ben ik al mijn klassen op deze manier gaan lesgeven.”

Wijnands wil dat studenten leren om zich te ontwikkelen als mens en hen individuele vooruitgang laten maken in hun eigen unieke kwaliteiten. “Tegelijkertijd is het tijdperk van het individu op de werkplek voorbij. We hebben studenten nodig die zowel hun goede eigenschappen als hun gebreken kennen, zodat ze als teamleden kunnen bijdragen. Goed kunnen samenwerken met anderen, in wisselende samenstellingen, om een gemeenschappelijk doel te behalen. Dat is een soft skill, teaming, die belangrijker en belangrijker wordt.”

Lees verder via betterday.nl

Op zoek naar inspiratie door onder meer Willy Wijnands en Hans van der Loo voor je team  op de basisschool, kinderopvang of IKC? En hoe je daarbij klantenergie, medewerker-energie en kind-energie benut? Kom 30 november naar Utrecht voor de Nationale Directeurendag Kinderopvang & Basisonderwijs 2022 – Energieke Klantgerichte Organisaties georganiseerd door het Haags Congres Bureau en ondersteund door BMK.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.