‘Praktijkgerichte stages en projecten kunnen leerlingen later behoeden voor een te éénzijdig wereldbeeld’, schrijven Martijn Lambert en Hilde Martien van Logia. Ze stellen de vraag of burgerschap wel een vak is dat in het theoretisch kader van het klaslokaal overgebracht kan worden.
Een maatschappij die lijdt onder extremisme, polarisatie en ongebreideld individualisme, lijdt aan een aantal kwalen die steeds harder roepen om een remedie. Maar de wortels van deze problemen zitten diep: waardenverschuiving, ongelijkheid en onverschilligheid spelen mee, waardoor de zo gegeerde remedie ook dieper moet kunnen inwerken. We hebben nood aan een vaccin tegen verzuring waarmee we onze kinderen en jongeren kunnen inenten. Maar waar vinden we zo’n vaccin en onder welke vorm dienen we het toe?
Het vaccin dat vanaf dit schooljaar uitgetest wordt in het gemeenschapsonderwijs, heet ‘burgerschap’. In de invulling van het gemeenschapsonderwijs worden onze kinderen op jonge leeftijd geïnjecteerd met een “kritische maar respectvolle houding tegenover de wereld, de ander én zichzelf”, een houding die alle kiemen van onverdraagzaamheid in een vroeg stadium elimineert. Het initiatief van het gemeenschapsonderwijs kan in haar grondidee eigenlijk alleen maar toegejuicht worden. De vraag is alleen of het zogenaamde ‘burgerschap’ via een theoretisch kader moet of überhaupt kán overgebracht worden.
Lees verder via Knack.Be – Kan je actief burgerschap wel aanleren binnen de vier muren van een klaslokaal?
Meer leren over de kwaliteit van onderwijs en kinderopvang? Bezoek de Checklist Kinderopvang PRO – 4 middagseminars voor kinderopvangondernemers, start 14 juni