10:27
21 november 2024

Kabinet aan de slag met voorstellen uit rapport ‘Deel en Verbind’

Kabinet aan de slag met voorstellen uit rapport ‘Deel en Verbind’

Het kabinet gaat de komende jaren aan de slag met de adviezen uit het rapport ‘Deel en Verbind’, om zo de kennis over de geschiedenis van Nederlands-Indië/Indonesië bij zoveel mogelijk mensen te vergroten. Dat staat in de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië die vandaag naar de Tweede Kamer is verstuurd.

Staatssecretaris Van Ooijen (VWS): “De geschiedenis van Nederlands-Indië/Indonesië is onze eigen geschiedenis. Deze heeft diepe sporen achtergelaten in talloze families en daarmee ook in onze hele maatschappij. In het advies van de commissie wordt terecht aangegeven dat het belangrijk is dat we hierover de kennis in onze samenleving vergroten. Want vergroting van kennis leidt uiteindelijk tot meer inzicht en begrip.”

Meer aandacht in het onderwijs
Los van de opdracht die het kabinet zichzelf had opgelegd bij de presentatie van de collectieve erkenning in 2021, heeft het kabinet nu op advies van de commissie extra aandacht voor kennisoverdracht in het onderwijs en in de erfgoed en cultuursector. Zo begint vlak na de zomer met het bijstellen van het curriculum voor maatschappijvakken. Hierin is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap expliciet aandacht gevraagd voor een stevige verankering van het tegengaan van racisme, discriminatie en antisemitisme, en aandacht voor het koloniaal verleden en migratiegeschiedenis in de kerndoelen van relevante leergebieden. Verder wordt het project Indisch Erfgoed Digitaal in de komende jaren verder uitgebouwd tot een dynamisch digitaal platform voor de onderwijs- en erfgoedsector. Tegelijkertijd wordt ook de bekendheid van de gastlessen over Nederlands-Indië vergroot om die op meer scholen plaats te laten vinden.

Lees verder via rijksoverheid.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *