Waar gehakt wordt, vallen spaanders, zegt het spreekwoord. Want als je probeert iets voor elkaar te krijgen, dan gaat er af en toe ook iets mis. Dat is nooit helemaal te vermijden, vooral als je een nieuwe situatie tegenkomt of als je iets moet doen wat moeilijk is. Toch vinden mensen het vaak vervelend als dingen misgaan, zeker op het werk. Iedere toezichthouder zal zich afvragen hoe je ondertoezichtstaanden tot verbetering aanzet. Hoe help je anderen te leren van fouten? Daarover schrijft organisatiepsychologe Naomi Ellemers. Zij is hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en ToeZine-columnist.
Naomi Ellemers is organisatiepsychologe, lid van de Raad van Commissarissen van PwC en universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. In haar onderzoek houdt zij zich onder meer bezig met de vraag hoe het organisatieklimaat kan bijdragen aan meer diversiteit en ethisch gedrag op de werkvloer.
Meestal vragen we degene die een fout maakte zich te verantwoorden: wat heb je gedaan? We leggen uit waarom dat verkeerd is en geven aan dat dit echt niet kan. We richten ons dus op de voldongen feiten en maken duidelijk hoe het niet moet. Maar helpen we die persoon zo om er iets van te leren? Nee, waarschijnlijk niet. We zien dat heel duidelijk in ons onderzoekslaboratorium, waar we onder andere met metingen van hartslag en bloeddruk kunnen zien wanneer mensen negatieve stress ervaren en wanneer ze zich juist positief uitgedaagd voelen. Bijvoorbeeld als we hen vragen zich tegenover een ander te verantwoorden voor wat ze hebben gedaan of wat ze van plan zijn.
Lees verder via toezine.nl