Volgens Amy Edmondson is psychologische veiligheid ‘de overtuiging dat het team veilig is om interpersoonlijke risico’s te nemen. Dat je niet gestraft of vernederd wordt als je je mond opendoet over ideeën, vragen, zorgen of fouten.’ Wanneer het klimaat psychologisch veilig is, zijn de teamleden niet bang om hun mond open te doen; zij gaan een productieve dialoog aan die het proactieve leergedrag bevordert dat nodig is om de omgeving en de cliënten te begrijpen en samen problemen effectief op te lossen.
Complexe problemen
Het oplossen van complexe problemen is de broodwinning van elk innovatief bedrijf, waar voortdurend geëxperimenteerd moet worden: intensieve fasen van trial and error tot het de teams lukt, wat per definitie de echte basis van businessinnovatie is. Geconfronteerd met onzekerheid worden psychologisch veilige teams in een prestatiespiraal gestuwd, waar fouten maken niet als een mislukking wordt beschouwd, maar eerder als experimenteren en een mogelijkheid om te leren.
Veiligheid creëren draait niet om aardig zijn voor elkaar of de prestatienormen verlagen, maar om het creëren van een cultuur van openheid waarin teamleden het geleerde kunnen delen, direct zijn, risico’s nemen, toegeven dat ze het ‘verkloot’ hebben en bereid zijn om hulp te vragen wanneer ze er tot over hun oren inzitten.
Lees verder via boommanagement.nl
Wilt u leren over slagvaardig teams en teaming? Kom 13 december naar de HCB Masterclass ‘Slagvaardige Teams in kinderopvang, basisonderwijs en IKC 2023’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.