De meeste dingen blijven het liefst zoals ze zijn. Als er geen aanleiding, geen dringend motief is om iets te veranderen, laten we alles liefst bij het oude. Daarom is de benzinemotor nog steeds de standaard voor auto’s en zijn pas de laatste jaren de elektrische auto’s in opkomst.
Brengt het lerarentekort een dringend motief om met een andere blik te kijken naar het beroep leraar? Is wat Corona met het basisonderwijs doet een aanleiding om toch nog eens naar de beroepen in het onderwijs te kijken? En die andere blik, moeten we daar blij mee zijn?
De platte school: een directeur, een IB-er, een stel bevoegde leraren, een conciërge. Lekker overzichtelijk, zo kennen we een school. Maar past het plaatje nog bij deze tijd? Een tijd van veel verschillende behoeftes en verwachtingen van ouders, leerlingen, leerkrachten. Een tijd waarin je zomaar plotseling verrast kan worden door een ingrijpend gewijzigde onderwijsopdracht. Een tijd van nieuwe onderwijstechnieken, nieuwe mogelijkheden, van nieuwe onderwijstalenten op de markt.
Misschien is het de moeite waard om de ruimere personele mogelijkheden eens nader te bekijken. Doen we ons onderwijs niet tekort als we niet de moeite nemen er wat grondiger naar kijken?
John Swildens,
Programmamanager Klassewerk
Oktober 2020
Meer leren? John Swildens is een van de sprekers op het HCB Online Seminar ‘Maak het verschil op de arbeidsmarkt 2020 – Voor kinderopvang, basisonderwijs en IKC’ dat plaatsvindt op 4 november. Verder met Ad Vos, Bestuurder bij PIT kinderopvang & onderwijs, Paul ‘t Mannetje, pionier en specialist in Talentwaarderend Werken, ‘t Mannetje & Co, Roswitha Heitbrink, Samensturend verandermanager, Practitioner, Ervaringsdeskundige, Stijn van Diemen, Senior adviseur Strategy counsellors, Twynstra Gudde, Diana van Bakel, HR Coaching & Advisering en Wilma van Harten, onderzoeker bij het lectoraat ‘Leiderschap in onderwijs en opvoeding’, Hogeschool Windesheim Flevoland