De gemeenten zijn nog maar net bekomen van de decentralisaties in het sociaal domein of een nieuwe uitdaging doemt al weer op: de Omgevingswet. Er zijn natuurlijk grote verschillen tussen de twee bewegingen, in ieder geval op inhoud, maar procesmatig zijn er wel duidelijke parallellen. Zo wordt wederom verlangd veel meer te gaan samenwerken, binnen de organisatie en zeker ook met partners en andere betrokkenen. Het uitgangspunt van de zelfredzame burger is ook weer volop te herkennen. En dat betekent, net als in het sociaal domein, ook een flinke verandering in houding en gedrag van de betrokken medewerkers. Ook moet er beleidsmatig een integraal plan komen, veranderen werkprocessen en organisatie en is er een stevige ICT-component. Het is dan interessant om te kijken of we iets van de implementatie van de veranderingen in het sociaal domein kunnen leren voor de wijze waarop gemeenten (en partners) de Omgevingswet oppakken.
Vanuit onze ervaringen in het sociaal domein en het ontwikkelen van samenwerking binnen en tussen organisaties hebben wij de belangrijkste lessen op een rij gezet.
Lees verder via Rijnconsult – De Omgevingswet: Zelf een ezel
Bezoek de Praktische seminarreeks voor gemeentejuristen en juridisch adviseurs , De Juridische Gemeente – De belangrijkste wetswijzigingen in theorie en praktijk, 22 maart, 29 maart, 5 april en 12 april 2017