05:48
21 november 2024

De lerende school: leiderschap (1)

De lerende school: leiderschap (1)

Annemarie Neeleman deed eerder onderzoek naar de besluitvorming van schoolleiders in het vo. Ze signaleerde veel beslissingen gebaseerd op intuïtie, in plaats van op ervaring én kennis uit onderzoek. Als lector Onderwijskundig leiderschap in lerende onderwijsorganisaties ontwikkelt ze praktische handelingskennis om onderwijsprofessionals te helpen. In een serie van 7 artikelen geeft ze fijne handvatten voor wie met het thema aan de slag wil.

De eerste stap naar een lerende organisatie zit in het veranderen van leiderschapsrollen. Leiders moeten hun medewerkers een veilige ruimte bieden waarin zij nieuw gedrag kunnen aannemen en de status quo durven uit te dagen. De ideale situatie is er een waarin leiders het leren zelf modelleren’ (Watkins & O’Neil, 2013).

Onderzoek van Watkins en O’Neil toont aan dat leiderschap een cruciale voorwaarde is om van een ‘gewone’ organisatie naar een lerende organisatie te komen. Er is iemand nodig met een visie, overtuigd van het feit dat leren een verschil kan maken. Maar die persoon kan het niet alleen. Hij of zij heeft een sidekick nodig – iemand met verstand van veranderingsprocessen –om die visie tot leven te brengen, door mensen en systemen in een veilige omgeving in beweging te krijgen.

Je hoeft niet per se vooraf een duidelijke diagnose van de stand van zaken te hebben of een routekaart van waar je naartoe wilt, volgens Watkins en O’Neill. In de organisaties die zij onderzochten werd de route onderweg bepaald. Leiders bleken wel in staat hun fouten toe te geven en veranderingen bij te sturen, in overleg met hun medewerkers. Ze luisterden, ze praatten en ze hielden vol. Ze zagen een toekomst voor zich die ze amper konden beschrijven. Ze werkten echter creatief en gezamenlijk om die toekomst uit het ‘stugge marmer’ van de organisatie te halen. Bovenal beseften ze dat het worden van een lerende organisatie zit in hoe zij omgaan met hun mensen (Watkins & O’Neil, 2013).

Lees verder via didactiefonline.nl

In 10 keer een kwartier weer op de hoogte van trends en ontwikkelingen in kinderopvang en basisonderwijs? Doe 2 oktober mee met het  ‘HCB Seminar Checklist Kinderopvang 2024 – Toekomstgericht organiseren’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *