Jarenlang heb je aan de reputatie van je organisatie gebouwd, maar één noodsituatie kan al dat werk teniet doen. Crisiscommunicatie is een boeiend onderwerp. Content en communicatie op social media staan daarbij steeds vaker centraal. Wat kun je leren van de crisiscommunicatie van het VUmc en ABN AMRO?
Content Club #11 streek eind juni in Utrecht neer. Het onderwerp crisiscommunicatie stond op de agenda. Wat doe je als je ziekenhuis onder water loopt? Of als mensen op social media los gaan op de salarisverhoging van je directeur?
VUmc overstroming
Ellen van den Boomgaard (manager externe communicatie van het VUmc) trapte af en nam de zaal mee terug naar september 2015. Een waterleiding in een nabijgelegen straat brak en binnen korte tijd stroomden de kelder en de stroomvoorziening van het ziekenhuis vol water.
Ellen vertelt: “Rond 10 uur kregen we door dat het echt goed mis was. Er was geen water, stroom en stoom (noodzakelijk in een ziekenhuis) meer en we moesten evacueren. Daar liggen plannen voor klaar. Er stonden al veel ambulances klaar om te evacueren. 333 patiënten in totaal. Dat was de primaire zorg van de ziekenhuismedewerkers. Maar medewerkers en ook de buitenwereld moesten weten wat er speelt.”
Lees verder via Frankwatching – Crisiscommunicatie in het socialmedia-tijdperk: de lessen van VUmc & ABN Amro