Wat is de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland? Voor een stevig onderbouwd antwoord op deze vraag gaan er dagelijks specialistische inspecteurs van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op pad. Maar de inspectie roept óók regelmatig de hulp in van burgers, om beter eventuele blinde vlekken te kunnen opsporen. Zo zette zij in een pilot ervaringsdeskundigen in bij het toezicht op de ouderenzorg. Wat leverde dat op?
Burgers betrekken bij de inspectie is niet nieuw voor de IGJ. In 2016 deed zij bijvoorbeeld onderzoek naar de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Hierbij zette zij mensen uit precies deze doelgroep in als mystery guest. Ook in de ouderenzorg werden mystery guests ingezet bij een pilot. Dat pakte goed genoeg uit om in de zomer van 2017 een vervolgproef te doen waarbij ervaringsdeskundigen [zie kader] hielpen bij inspecties in de ouderenzorg.
Lees verder via toezine.nl
Leren over hoe je het burgerperspectief en het perspectief van de professional integreert in je toezichtbeleid en praktijk (en niet alleen in de zorg)? Kom 20 maart naar het Nieuwspoort Seminar ‘Toezicht in Transitie 2019 – Perspectieven op toezicht’ met o.a prof. dr. Ian Leistikow (EUR en IGJ) , Paul van Dijk (zelfstandig adviseur), Wilma Boevink (Universiteit Maastricht en Trimbos-instituut) en Olof King (Consumentenbond)