Een brand, noodweer of flinke crisis staat binnen enkele minuten op social media. Dat kan lastig zijn voor de crisisbeheersing door hulpverleners of evenementenorganisators. Maar deze berichten op social media geven achteraf ook een inkijk in de beleving van de crisis en hoe deze zich ontwikkelde.
Kritieke momenten
Onderzoekers van HowAboutYou (partner van het congres Veiligheid bij Evenementen), Infopunt Veiligheid én het lectoraat Crisisbeheersing van het Instituut Fysieke Veiligheid analyseerden het gebruik van social media tijdens vijf kritieke momenten in 2014:
- de hevige explosie van Shell Moerdijk (3 juni)
- het noodweer tijdens het Limburgse Pinkpop (9 juni)
- de huisvesting van pedoseksueel Benno L. (februari)
- de huisvesting van Volkert van der G. (juni)
- de huisvesting van pedoseksueel Sytze (juni/ juli)
Social media leidden bij deze momenten tot grote maatschappelijk onrust.
Lees verder via SBO – 7 lessen in social media voor crisisbeheersing voor hulpverleners of evenementenorganisators