01:03
21 september 2021

5 vragen over leiderschap aan…….Bregje Spijkerman

5 vragen over leiderschap aan…….Bregje Spijkerman

Bregje Spijkerman is trainer, coach en ondernemer. Zij heeft zich tijdens haar studie altijd gericht op twee zaken: groepsdynamica en het spreken voor groepen. Na haar studie ging zij het bedrijfsleven in. Zij startte in 2006 haar eigen bedrijf Spijkerman Trainingen, gespecialiseerd in communicatietrainingen en team coaching. In 2016 richtte zij ernaast een nieuw bureau op met de naam Teamtalk. Dit trainingsbureau is vooral actief in projecten waarbij de nieuwste inzichten op gebied van training & coaching voor teams worden ingezet. Bregje is dochter van auteur Rupert Spijkerman. Samen met Erasmus Universiteit hebben zij in 2010 een instrument ontwikkeld om teams eenvoudig te analyseren: Het Teamkompas. Bij deze methode hoort het boek: ‘Navigeer je team naar succes’.

Vragen gesteld door Rosa Tims, VL-Nieuws en Haags Congres Bureau (HCB).

Wat is de ideale schoolleider (of locatiemanager kinderopvang)? Welke ervaring brengt diegene met zich mee?

De ideale schoolleider of locatiemanager bestaat natuurlijk niet, maar een ideaal profiel zal minimaal iets te maken hebben met het kunnen loslaten van eigen gewoontes en het kunnen faciliteren wat medewerkers nu nodig hebben om goed te werken met elkaar. Dit betekent bijvoorbeeld het doorbreken van grote logge teams, waarbij het lastig afstemmen is.

De eigen ervaring kan haar/ hem juist in de weg zitten om goed te zien wat de teams nodig hebben. Wat mij betreft probeert een ideale schoolleider of locatiemanager te werken vanuit een sterk team. Dit betekent dat je de kaders aanreikt, zodat het team de regelruimte krijgt om zelf met oplossingen te komen vanaf de werkvloer in samenspraak met ouders. Altijd vanuit eigen visie en kernwaarden.

Wat is het verschil met het ouderwetse Schoolhoofd en de huidige Schoolleider (of locatiemanager kinderopvang)?

Wat mij betreft legt een ouderwets schoolhoofd zaken op vanuit een hiërarchische positie en gaat een schoolleider (of locatiemanager) meer uit van gezamenlijkheid en over het ondersteunen van het hele team zodat men goed onderwijs kan geven of goede kinderopvang kan verzorgen. De dialoog dus met zowel directie, ouders en medewerkers.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste randvoorwaarden voor teamsucces?

Een sterk team bestaat uit een team waarbij er veel interactie tussen teamleden plaatsvindt. En een sterk team is zich bewust van hoe en wanneer te communiceren met het hele team. Grip op de teamcommunicatie. Goede reflectie. De meeste teams bestaan uit losse individuen die we teams noemen, maar als je beter kijkt, is het team in dit geval slechts een cosmetische ordening vanuit een organogram maar heeft het feitelijk te weinig gezamenlijks of gemeenschappelijks.

Waarom mogen we jouw boek ‘Navigeer je team naar succes’ zeker niet missen?

Elk team verdient een goed kompas. Een gemeenschappelijke taal die het werken samen makkelijker, leuker en resultaatgericht maakt. Hoe je dat goed doet, dat lees je in het boek.

Waarom mogen we de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, basisonderwijs en IKC’s’ niet missen?

Als je inzicht wil in hoe je sterke teams in je organisatie bevordert, dan is het volgen van de seminarreeks een must. In deze tijden kom je er niet om heen om de verbinding binnen de teams beter te organiseren, simpelweg omdat professionals dit nodig hebben. Het zorgt voor minder verloop en verzuim als je je organisatie inricht rondom sterke teams. Een belangrijke tweede is dat je de collectieve intelligentie vaak onbenut laat als je nog steeds organiseert vanuit het individu en niet vanuit het team als vaste unit. Je krijgt een hele andere sfeer en organisatie en je krijgt veel meer gedaan.

Meer leren van  Bregje Spijkerman, Thecla Goossens en Loes van Wessum over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 13 oktober. Inclusief 3 actuele boeken.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − 8 =