12:14
21 november 2024

Zorgen bij basisschooldirecteuren over ontwikkelingsachterstand bij 4-jarigen: ‘Gewoon verspilling van talent’

Zorgen bij basisschooldirecteuren over ontwikkelingsachterstand bij 4-jarigen: ‘Gewoon verspilling van talent’

De voorschool moet toegankelijker worden voor jonge kinderen. Een groot deel van de leerlingen start nu met een ontwikkelingsachterstand aan de basisschool. Dat zegt de Algemene Vereniging van Schoolleiders na een enquête onder 210 basisschooldirecteuren.

Zo’n driekwart van de ondervraagde directeuren maakt zich daar zorgen over. Ook Mariska Wubben, directeur van de P. Oosterleeschool in de Haagse Moerwijk. In die wijk mogen kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar vanaf dit jaar 16 uur per week gratis naar de voorschool. Een initiatief van de gemeente omdat die zag dat de helft van de Haagse kinderen met een ontwikkelingsachterstand start op de basisschool.

Beginnen met taalachterstand
“Kinderen op deze school komen uit 51 verschillende culturen en spreken 43 talen”, vertelt Wubben. “Dat betekent dat wanneer ze niet op de voorschool hebben gezeten en ook niet naar een kinderdagverblijf zijn geweest de taalontwikkeling is achtergebleven.” Zij hebben volgens de schooldirecteur een veel minder grote woordenschat en dat is lastig te verbeteren.

Daarnaast missen ze ook een aantal sociale vaardigheden, merken ze op de basisschool. “Ze hebben nog niet geleerd om op een stoeltje te zitten. Ze weten niet wat wachten betekent. Ze vinden het gewoon heel erg moeilijk om in een groep te functioneren.”

Lees verder via eenvandaag.avrotros.nl

Meer leren over ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *