11:03
21 november 2024

Privacyuitdagingen Onderwijs: AP roept op tot Actie

Privacyuitdagingen Onderwijs: AP roept op tot Actie

Het onderwijs staat nog voor grote vraagstukken rondom de bescherming van persoonsgegevens. Dat is een van de belangrijkste conclusies in het gisteren gepubliceerde Sectorbeeld Onderwijs. Vooral het gebruik van artificiële intelligentie en algoritmes in het onderwijs brengt grote risico’s met zich mee, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.

Belangrijkste trends
Algoritmes spelen onder andere een rol bij de inzet van adaptieve leermiddelen. De AP wijst op de risico’s die hieraan kleven. Hoewel deze leermiddelen in theorie bijdragen aan onderwijs op maat, kan deze technologie onvoldoende rekening houden met de complexe werkelijkheid – zoals een ongemotiveerde leerling of dyslexie.

Vooral op het gebied van kansenongelijkheid is digitalisering een continue afweging.
Niet iedere leerling beschikt immers thuis over een goedwerkende digitale infrastructuur. De verantwoordelijkheid dat elke leerling beschikt over de benodigde software, hardware en digitale leeromgeving hoort bij de scholen en/of gemeente te liggen. Daarbij bieden digitale leermiddelen grote voordelen voor thuiszitters en leerlingen in het speciaal onderwijs.

In het sectorbeeld worden naast AI, algoritmes en kansenongelijkheid andere trends opgemerkt. Zo wijst de Autoriteit Persoonsgegevens ook op het gebruik van schaduw-ICT in het onderwijs. Dit zijn bruikbare apps die door docenten worden ingezet maar waar onvoldoende rekening wordt gehouden met de privacy van leerlingen en data-eigenaarschap. Ook dringen maatschappelijke uitdagingen sterk door in het onderwijs. Voorbeelden zijn het psychisch welzijn van leerlingen, veiligheid en de terugdringing van verzuim. Hoewel de intenties begrijpelijk zijn, wijst de AP op de AVG-grondslag die noodzakelijk is bij het uitwisselen van data voor deze doeleinden.

Ontwikkelingen sinds 2021
Tegelijkertijd benadrukt de Autoriteit Persoonsgegevens dat het funderend onderwijs de afgelopen jaren een aantal belangrijke stappen heeft gezet op het privacydossier. Zo voert inkoopcoöperatie SIVON data protection impact assesments (DPIA’s) op veelgebruikte digitale middelen in het onderwijs. Dit heeft een positieve impact op de digitale veiligheid van deze digitale (leer)middelen.

Lees verder via poraad.nl

Meer weten over toezicht in verbinding? Kom naar de wegens succes herhaalde HCB Seminars Toezicht in Transitie 2024 – Toezicht in verbinding die starten op 11 april 2024 in Den Haag en zijn  georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

In de HCB Seminarreeks Toezicht in Transitie 2024 gaat het dit najaar om de verbinding met de omgeving:

  • Toezicht in de omgeving – Relaties met Europees recht en met interne toezichthouder
  • Toezicht met de omgeving – Burgers en bedrijven betrekken
  • Toezicht voor de omgeving – Verantwoorde inzet van technologie

Sprekers zijn Esther Versluis, Universiteit Maastricht, Meike Bokhorst, Universiteit Utrecht en WRR, Bart Snels, Inspectie belastingen, toeslagen en douane (spreker ovb), Gijs van Maanen, Tilburg Institute for Law, Technology and Society, Frans van Bruggen, DNB, UU en NSOB, en Paul van Dijk, zelfstandig adviseur

Meer leren over het ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *