Nieuwe wetgeving verplicht gemeenten straks tot het gebruik van het Digitaal Opkopers Loket (DOL). En daarmee hebben gemeenten een belangrijke tool tegen heling. Barneveld voert al volop controles uit met het DOL. Boa Jan Vermaas en beleidsmedewerker Jessica Bongers delen hun ervaringen en geleerde lessen. Wat werkt in de praktijk? En waar moet je als gemeente op letten?
1. Begin op tijd
“Mijn belangrijkste advies aan andere gemeenten is: begin met het aanbieden van het DOL én de bijbehorende controles”, stelt Bongers die werkzaam is op de afdeling Veiligheid. “Al is het maar in één branche. Het DOL is een handige tool die je straks toch moet gaan gebruiken. En als je er net als wij voor kiest om klein te beginnen, dan vraagt dat ook niet meteen te veel capaciteit.”
Barneveld is eind 2024 actief gestart met DOL- en DOR-controles bij verkopers van fietsen, juwelen en telefoons. “We maakten die keus, omdat er toen meer diefstallen en inbraken waren waarbij juist dit soort spullen werden gestolen. Dat helpt ook in je verhaal over DOL-controles naar de buitenwereld. Men begrijpt dan beter waarom registratie van dit soort spullen belangrijk is. Complexere branches, zoals de automotive of de kringloop, komen later. Daarvoor is veel technisch-inhoudelijke kennis en capaciteit nodig die wij zelf (nog) niet in huis hebben. Dus doen we nu eerst ervaring op en breiden we later uit.”
Lees verder via toezine.nl