Theaterproducent Joop van den Ende roept de politiek op Nederlandse media te beschermen tegen Amerikaanse techbedrijven. In een paginagrote krantenadvertentie roept de mediamagnaat op niet te bezuinigen, maar juist te investeren in de publieke omroep. Ook vindt hij dat de verdienmodellen van Nederlandse tv-zenders en kranten zwaar onder druk staan.
Van den Ende spreekt in zijn pleidooi van “alarmfase één”. Hij haalt uit naar de topmannen van Meta (Zuckerberg), Amazon (Bezos) en X (Musk). Die hebben volgens hem in president Trump “hun ideale partner gevonden. Ze manipuleren met hun platforms verkiezingen, misbruiken hun kennis van ons digitale gedrag en vervuilen bewust hun informatiekanalen met complottheorieën en leugens.”
Lees verder via nos.nl
Waar ligt uw burgemeester wakker van? Kom 1 april naar de 8e editie van het HCB Seminar De Veilige Gemeente, deze keer over actuele on- en offline risico’s in uw gemeente. Met aandacht voor hackers en online fraudeurs, explosies, jonge criminelen, de impact van online op offline, polarisatie & radicalisering en personen met onbegrepen gedrag. Ook gaan we in op een integrale aanpak, het delen van kennis- en informatie en de regelgeving daarbij. Kijk voor meer informatie en inschrijving op haagscongresbureau.nl.