Burgemeester, recentelijk stopte in Gelderland een burgemeester en hing zijn ambtsketen aan de wilgen, onder meer omdat hij vond dat de huidige rol van een burgemeester als misdaadbestrijder niet past bij het ambt en onvoldoende in het strafrecht is verankerd. Hoe ondervindt u dat en wat is uw mening?
“Dat het ambt verandert, is zonneklaar. Vroeger had een burgemeester een bescheiden rol in het handhaven van orde en veiligheid, nu heeft hij een verdergaande rol in de bestrijding van criminaliteit en handhaven van de openbare orde, denk aan ondermijning, geweld binnenshuis of in het centrum, maar ook mensen met verward gedrag die een gevaar vormen. Wij als burgemeesters hebben een bestuursrechtelijk gereedschapskistje voor het uitoefenen van onze functie, maar handelen vaak ook op terreinen waar het strafrecht misschien meer gepast is. In de afgelopen tien jaar zijn de bevoegdheden van een burgemeester behoorlijk toegenomen. Je kunt daar soms je vraagtekens bij zetten. Omdat de burgemeester een heel zichtbare en aanspreekbare functie is maakt dat ons wel kwetsbaarder. Vanuit het zware criminele circuit schrikt men er niet voor terug een burgemeester te bedreigen of anderszins onder druk te zetten.”
Lees verder via doetinchemsvizier.nl
Meer leren van Godfried van Gestel, Frank van Summeren en Robert van Brakel over een integrale persoonsgerichte aanpak? Kom naar de HCB Cursus ‘Integrale Persoonsgerichte Aanpak 2022’ die start op 3 november in Den Haag. Georganiseerd door het Haags Congres Bureau.