Moet je echt alles van iedereen weten? ‘Big data’ is al enkele jaren een van meest besproken onderwerpen op congressen, in directiekamers en op talloze marketingafdelingen. Het idee heerst dat ‘op elk moment alles over iedereen weten’ het ultieme doel is. Bij NRC waren we daarin zelf geen uitzondering. Het ontwikkelen van een allesomvattend klantbeeld op individueel niveau stond boven aan ons prioriteitenlijstje. Maar in de loop van de tijd kwamen we er achter dat je eerst je ‘small’ data op orde moeten hebben, voordat je aan big data kan denken.
De kracht van big data
Wat is big data eigenlijk? De grens tussen gewone data en big data, wordt meestal aangeduid met de 3 v’s:
– Volume: het gaat om een grote hoeveelheid data.
– Variety (verscheidenheid): vaak is de data niet schoon en gestructureerd, maar onvolledig en ongestructureerd (bijvoorbeeld bij tekst of afbeeldingen).
– Velocity (snelheid): er komt voortdurend nieuwe data bij.
Lees verder via AdFormatie