Er bestaat bijna geen beter businessmodel dan dat van de terrorist. Met vaak relatief lage kosten behalen ze enorm goede resultaten. Hoogleraar Beatrice de Graaf presenteerde haar bevindingen vandaag op een radicaliseringscongres in Utrecht.
Volgens De Graaf heeft Anders Breivik, die in 2011 aanslagen pleegde in Noorwegen, het niet zo slim aangepakt. ‘Hij investeerde 317.000 euro en was heel lang bezig.’ De recente aanslag in het Franse Nice, van de man die op een boulevard inreed op een menigte, was in vergelijking daarmee vele malen goedkoper; slechts 250 euro. Daarmee kocht de aanslagpleger één wapen. ‘Dat was één van de meest goedkope aanslagen als je kijkt naar wat voor, in verschrikkelijke termen, rendement het opleverde.’
‘Bedrijven betalen voor een dure pr-campagne, terroristen niet’
Het doel van elke terrorist is zoveel mogelijk drama en theater. En daarbij hebben ze sowieso al één gratis ding mee: de media. ‘Waar bedrijven een ontzettend dure pr-campagne tegenaan moeten gooien om hun merknaam bekend te maken, kunnen terroristen dat met één goed geplaatste aanslag doen.’
Lees verder via BNR – Het businessmodel van terrorisme