Sinds januari 2016 is het verplicht datalekken te melden, als het een relatief groot datalek was. Maar vanaf 25 mei 2018 moet u ook intern documenteren welke datalekken er zijn geweest, ook als het gaat om kleine kwesties. Die dag treedt namelijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR) in werking, met strenge nieuwe eisen over beveiliging, datalekken, hacks en aansprakelijkheid. Zorg er voor dat u ook deze registratie op orde heeft!
Lees verder via ICTRecht
Ook de regels over uw omgang met gegevens, informatie en documenten veranderen voortdurend. De Wet Openbaarheid van Bestuur is aangescherpt en moet u nu wel of niet al iets met het wetsvoorstel Wet Open Overheid? In 2018 wordt de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vervangen door de AVG; de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Gezien de grote wijzigingen dient u zich er nu al op voor te bereiden. Weet u bijvoorbeeld wanneer u een datalek moet melden? Maar hoe organiseer je digitalisering in je gemeente? Uw gemeente heeft te maken met de gevolgen van een flink aantal wetswijzigingen. Bent u daar voldoende op voorbereid? Bezoek dan de Nieuwspoort Seminarreeks ‘De Juridische Overheid – De belangrijkste wetswijzigingen in theorie en praktijk’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.