Goed werkgeverschap betekent kort gezegd dat je mensen een fijne plek aanbiedt om te werken. Als werkgever verwacht je iets van je medewerkers, maar andersom mogen zij net zo goed iets van jou verwachten. In deze tijden van tekorten aan personeel is het natuurlijk belangrijk dat medewerkers lang bij je blijven. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Misschien vind je jezelf een hele goede werkgever, maar hoe weet je of medewerkers daar precies hetzelfde over denken? We vroegen het Hanneke Moonen, oprichter van Moon-HRM.
Moonen is tevens specialist in strategische personeelsplanning. Daarnaast is ze docent bij Nyenrode en auteur van het HOE boek voor wendbaarheid. Ze vertelt graag wat goed werkgeverschap nu eigenlijk inhoudt en waar je als werkgever allemaal op kunt letten.
Haar idee van goed werkgeverschap? ‘Minder managen en meer ruimte voor de ander creëren.’
‘Bij goed werkgeverschap komen verschillende facetten kijken,’ aldus Moonen. ‘Ik spreek altijd over de vier dimensies. Daarmee bedoel ik: de strategische dimensie, de ontwikkelingsdimensie, de organisatiedimensie en de leiderschapsdimensie. Wanneer ik het met werkgevers over goed werkgeverschap heb, kijken we naar wat er in iedere dimensie goed gaat en waar nog haakjes voor verbetering liggen. Als je in het werk namelijk rekening houdt met al deze vier facetten, kun je spreken van een effectieve invulling van de werkgeversrol.’
Lees verder via kinderopvangtotaal.nl
Hubert de Groot verzorgt op 20 maart 2024 de HCB Masterclass Slagvaardige Teams in kinderopvang, basisonderwijs en IKC 2024, georganiseerd door het Haags Congres Bureau