Scholen spelen een centrale rol voor het welzijn van kinderen en jongeren. Naast groei op het gebied van leer- of schoolprestaties is er steeds meer aandacht voor het bieden van ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied en het aanpakken van eventuele problemen die de ontwikkeling van de kinderen en jongeren kunnen belemmeren. Er zijn verschillende initiatieven en beleidsmaatregelen die gericht zijn op het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van leerlingen. Denk hierbij aan de Gezonde School-aanpak; een initiatief van het RIVM. Dit initiatief heeft als doel de gezondheid en het welzijn van kinderen op scholen te bevorderen. Daarnaast hebben veel scholen in Nederland ondersteuningsteams en een goed ontwikkelde zorgstructuur om tegemoet te komen aan de verschillende behoeftes van leerlingen op sociaal-emotioneel gebied.
Met het enorme lerarentekort en de toenemende wachtlijst voor jeugdzorg bij gemeenten, wordt de noodzaak van een sterke verbinding tussen scholen en gemeenten steeds urgenter. De kernvraag hierin is: Hoe krijgen kinderen op school ondersteuning op een manier die zowel de scholen als de jeugdhulp ontlast? Eén van de manieren waarop ondersteuning geboden kan worden, is door jeugdhulp op school te organiseren vanuit de wijkteams van de gemeente. Op deze manier kan er samen met de scholen gekeken worden naar de meest passende ondersteuning voor de leerlingen. In dit artikel wordt belicht wat de essentie is van jeugdhulp op school en het belang ervan voor preventie van problemen en de doorverwijzing naar specialistische zorg.
Lees verder via sociaalweb.nl
Meer leren over het ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.