11:23
23 november 2024

Betere prestaties op de werkvloer door psychologische veiligheid

Betere prestaties op de werkvloer door psychologische veiligheid

Managementteams met een hoge psychologische veiligheid presteren beter dan teams waarin die veiligheid lager is. Dat blijkt uit onderzoek van VU-buitenpromovendus Elmira Nijhuis.

Het was al langer bekend dat psychologische veiligheid en goede prestaties hand in hand gaan, maar die kennis komt voornamelijk voort uit kwantitatief onderzoek. Nijhuis deed juist kwalitatief onderzoek, waarvoor zij vier bestuurlijke en managementteams in de zorg uitgebreid interviewde. “Het was ontzettend moeilijk om teams te vinden die mee wilden werken, ik ben er drie jaar mee bezig geweest. Vanwege het lage aantal teams is zeker vervolgonderzoek nodig, maar ook uit mijn onderzoek kun je wel de voorzichtige conclusie trekken dat psychologische veiligheid belangrijk is voor het presteren van een team.”

Psychologische veiligheid
De term psychologische veiligheid is bekend geworden door Harvard-hoogleraar Amy Edmondson, dé expert op dit gebied. Volgens Edmondson is psychologische veiligheid het vertrouwen dat men zich kan uitspreken zonder ervoor gestraft of vernederd te worden. Het zorgt binnen organisaties onder meer voor betere besluitvorming en meer innovaties.

Minder loyaal
Volgens de respondenten uit het onderzoek gaat de kwaliteit van besluitvorming achteruit op het moment dat mensen zich niet durven uiten. “Die besluitvorming omvat dan niet het hele spectrum aan inbreng en bovendien kun je er geen open gesprek over voeren”, zegt Nijhuis. “Daarnaast zorgt een gebrek aan psychologische veiligheid ervoor dat mensen zich minder loyaal voelen aan het team. Binnen bestuurlijke en managementteams leidt dat ertoe dat leden meer gaan sturen op de doelen van hun eigen afdeling in plaats van op samenwerking binnen de hele organisatie. Beide punten zorgen ervoor dat de resultaten van een organisatie achteruithollen.”

Lees verder via advalvas.vu.nl

Op zoek naar inspiratie voor je team op de basisschool, kinderopvang of IKC? En hoe je daarbij klantenergie, medewerker-energie en kind-energie benut? Kom 15 maart naar Utrecht voor de Nationale Directeurendag Kinderopvang & Basisonderwijs 2022 – Energieke Klantgerichte Organisaties georganiseerd door het Haags Congres Bureau en ondersteund door BMK en VNK.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *