De overheid verwacht veel van digitale toepassingen in zorg en welzijn. Of die verwachtingen ingelost worden, hangt volgens de Friese onderzoekers Ietje Pastink, Jesse David Marinus en Job van ’t Veer sterk af van de vraag in hoeverre digitalisering aansluit op wat burgers willen en kunnen.
Digitale en technologische innovaties kunnen een oplossing bieden voor de steeds dreigendere tekorten in zorg en welzijn. Sterker nog, volgens de opstellers van het Integraal Zorgakkoord kunnen ze zelfs voor een omkeer zorgen en een mensgerichte, duurzame en (financieel) haalbare zorg mogelijk maken. En tot slot kunnen ze, als we uitgaan van de premisses van het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen, bijdragen aan vermindering van de werkdruk.
Reden tot grote vreugde kortom. Maar voordat we juichend op tafel gaan dansen, moeten we eerst nog wel even de vraag beantwoorden of de digitale ontwikkelingen ook aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van burgers. Het antwoord is dat dit lang niet altijd het geval is en dat sociaal werkers kunnen helpen om de bestaande lacunes te overbruggen.
Lees verder via socialevraagstukken.nl