08:24
23 juni 2018

Waarom crisiscommunicatie niet zonder procescommunicatie kan

Waarom crisiscommunicatie niet zonder procescommunicatie kan

De digitale informatierevolutie heeft de manier waarop we communiceren ingrijpend veranderd: in crisiscommunicatie blijven we niet achter. Door procescommunicatie toe te voegen aan traditionele crisiscommunicatie, gaat de crisisorganisatie mee in deze informatierevolutie. Lees in dit artikel welke drie vormen van procescommunicatie er mogelijk zijn.


Na de informatierevolutie van het geschreven woord (4000 v. Chr), zitten we nu de informatierevolutie van het digitale woord. Met klik op de knop heb je overal en altijd toegang tot een schat aan informatie en kun je met (bijna) iedereen in contact staan. Deze digitale informatierevolutie (of communicatierevolutie zo je wilt) heeft de wereld en de manier waarop we met elkaar communiceren enorm veranderd.

De tijd van wachten op de persbijeenkomst van de burgemeester om geïnformeerd te raken over de crisissituatie, is voorbij. Als het publiek wil weten wat er aan de hand is, dan gaat hij of zij zelf op zoek naar de antwoorden. Maar het is nog niet zo lang geleden dat crisiscommunicatie uitging van alleen 100 procent gevalideerde informatie. De informatieoverdracht was statisch en zendergericht via kranten, radio en tv. Vaak tijd genoeg dus om de informatie te valideren. Door de opkomst van de interactieve media is die tijd er niet meer. We willen informatie over de crisis, en wel nu!

Lees verder via FrankWatching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *