11:28
23 juni 2017

Extremisme aanpakken? ‘Kijk niet alleen naar de leerling, maar ook naar de leraar’

Extremisme aanpakken? ‘Kijk niet alleen naar de leerling, maar ook naar de leraar’

Jongeren leren omgaan met maatschappelijke vraagstukken? Kijk eerst eens naar de leraren, adviseert Naïma Azough. Als leraren of jeugdhulpverleners het wereldbeeld en de waarden van jongeren willen vormen, moeten ze beginnen bij zichzelf. Dat is de belangrijkste conclusie die speciaal rapporteur Naïma Azough (ex-Tweede ­Kamerlid voor GroenLinks) trekt in een rapport over de preventie van extremisme en polarisatie: ‘Weerbare jongeren, weerbare professionals’.  Zij bood dit vandaag aan minister Bussemaker (onderwijs) en staatssecretaris Van Rijn (volksgezondheid) aan. “De zorgen onder leraren en jongerenwerkers gaan, meer dan over extremisme en radicalisering, over polarisatie”, zegt Azough. “En dan niet alleen onder jongeren. Ook binnen de teams kijken professionals anders tegen maatschappelijke vraagstukken aan. Die polarisatie in het team maakt het vaak nog moeilijker om deze thema’s aan te snijden.”

Lees verder via Trouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *