05:47
19 april 2024

Column: Samenwerken in het belang van een 7-jarige

“Een collega vertelde me over een praktijkcasus waar ik de rillingen van kreeg. Ik zal het niet snel vergeten. Het kind in zijn voorbeeld heeft dezelfde leeftijd als mijn eigen zoontje. Alleen groeit hij op in een andere omgeving. Hij krijgt genoeg te eten, zijn broodtrommel is gevuld en zijn kleding is aangepast aan het jaargetijde.

Kern van het voorbeeld: Een jongetje uit groep 3 werd op heterdaad betrapt toen hij in een woning wilde inbreken. Hij was dus hooguit 7 jaar…

Misdadigers van morgen

Ik gebruik in presentaties en workshops regelmatig de quote uit het boek ‘Misdadigers van Morgen’ (Loeber et al, 2010): ‘Laat me een kind voor zijn 7e zien, en ik voorspel zijn toekomst’. Deze zinssnede geeft helaas geen rooskleurig beeld voor het jongetje uit dit voorbeeld.

Hoe kunnen nu professionals in de veiligheid, zorg- en hulpverlening en op school dit jongetje helpen om niet verder af te glijden in de jeugdcriminaliteit? Iedereen zal het met elkaar eens zijn dat deze 7-jarige in een verre van veilige omgeving opgroeit.

Juiste hulp op juiste moment

In de praktijk blijkt vaak hoe lastig het is om te bepalen wie de regie over een casus heeft, en wie van de ketenpartners de verantwoordelijkheid voor het proces op zich moet nemen. Want, hoe zorg je ervoor dat iedereen aan de estafetteloop meedoet en het stokje op het juiste moment overneemt? Dat is een kunst op zich waar lopers veel trainersuren in stoppen. Dus, hoe zorg je als partners dat er de juiste hulp op het juiste moment wordt geboden en wanneer zorg je voor een gepaste overdracht van informatie die relevant is voor je samenwerkingspartners? Het helpt écht om ‘trainingsuren’ te maken en in elkaar te investeren. Want ‘onbekend maakt nog steeds onbemind’.

Waar niet-pluis gevoel melden?

In het e-book ‘Back to school‘ geven we enkele handvatten hoe de samenwerking tussen de jeugdregisseur die verantwoordelijk is voor risicojeugd en jeugdgroepen én de basisschool sterker kan worden. Basisscholen bezitten juist die informatie waarmee professionals rondom het kind dat dreigt af te glijden, weer een beter perspectief kunnen bieden. De school is daarmee een hele belangrijke partner en vindplek voor de wijk als het gaat om de organisatie van zorg rond een kind. Voor de school is het dan ook essentieel te weten waar en bij wie het zijn ‘niet pluis’-gevoel of signaal kan neerleggen. Zo kan dit verrijkt worden met relevante informatie vanuit het hele netwerk rondom het kind en zijn gezin om zo te bepalen wat de gepaste vervolgstappen zijn.

Toekomst

Ik denk nog regelmatig aan deze 7-jarige en ik hoop dat hij geen misdadiger van morgen is. Dat hij en zijn ouders op tijd de juiste hulp ontvingen zodat hij op het rechte pad is gebleven. En dat hij ondanks de mindere start onder aan de streep kan uitkijken naar een betere toekomst.”

Meer informatie in de infosheet: School is de vindplek voor leren en leven.

Bron: Wegwijzer Jeugd en Veiligheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *