11:24
23 juni 2017

Anti Fraude Strategie in een IT organisatie

Anti Fraude Strategie in een IT organisatie

Het plegen van fraude om zichzelf te verrijken is iets van alle eeuwen. Ook in omgevingen waar veel IT wordt gebruikt komt fraude voor. Ontwikkelaars worden zich steeds bewuster van de fraude gevoeligheid van systemen terwijl IT auditors met een fraude bril op de complete IT opzet doorlichten. Er is veel aangelegen om fraude te voorkomen en als die eenmaal gepleegd is de daders te achterhalen. Er staat nogal wat op het spel:

  • Direct verlies van kapitaal heeft gevolgen voor aandeelhouders, kaspositie en voortbestaan van de organisatie.
  • Reputatie van de organisatie kan een enorme klap krijgen als blijkt dat medewerkers fraude hebben gepleegd of kunnen plegen.
  • Klanten zullen zich anders opstellen zodat de omzet enorm kan dalen.
  • Leveranciers zullen hun leveringsvoorwaarden veranderen en snellere betaling van de facturen eisen.
  • De beurswaarde van het bedrijf zal dalen door dat aandeelhouders massaal hun aandelen verkopen.
  • Hoog gekwalificeerde medewerkers zullen liever een andere werkgever zoeken.

Door de Anti Fraude Strategie actief te ondersteunen neemt het management een verantwoordelijke stap en kan de aanpak van boven af worden opgelegd. De Anti Fraude waarden kunnen onderdeel worden gemaakt van de business missie en strategie en weerspiegelen het belang van de fraudebestrijding in de organisatie.

Lees verder via ITPedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *